Masaż ciążowy, jak wygląda i dlaczego warto z niego korzystać

Ciąża jest czasem ogromnych zmian fizycznych i psychicznych w życiu kobiety. Rosnący mały człowiek sprawia, że ciało ulega ciągłej przemianie przez 9 miesięcy, a także po porodzie. Powiększający się brzuch zmienia środek ciężkości ciała, co wiąże się z występowaniem różnych dolegliwości bólowych (w szczególności dolnego odcinka kręgosłupa). Przez zwiększenie ilości krwi krążącej w krwiobiegu matki, zwiększa się także elastyczność naczyń, a tym samym przepuszczalność wody i dochodzi do powstawania obrzęków. Zmianie ulega także ilość różnych neuroprzekaźników w organizmie kobiety, dlatego są one narażone na występowanie stanów lękowych, a także ciążowej depresji. Jak zatem zadbać o siebie w tym szczególnym okresie, aby wspierać zarówno zdrowie fizyczne, jak i psychiczne?

Masaż ciążowy!

Z pomocą przychodzi masaż ciążowy. Są to specjalnie dobrane techniki, które:

• Rozluźniają napięcia mięśniowe,
  • Redukują stres,
  • Poprawiają elastyczność skóry,
  • Zmniejszają obrzęki,
  • Redukują ból.

Jak wygląda zatem taki masaż?

Na początku wizyty przeprowadzam krótki wywiad z klientką. Wszystko po to, aby dowiedzieć się, jaki jest stan zdrowia mamy i dziecka oraz jakie są dolegliwości i odczucia związane z ciążą. Bardzo ważne jest poczucie bezpieczeństwa i troski. Techniki masażu wykonuję w pozycji leżenia na boku (klientka zmienia strony w trakcie) oraz w leżeniu na plecach. Masaż obejmuje głowę, kark, plecy, biodra, kończyny górne oraz dolne, żebra, klatkę piersiową i szyję. Siła i intensywność konsultuję cały czas z klientką tak, aby masaż przyniósł zarówno rozluźnienie mięśni, jak i relaks. Zabieg najlepiej powtarzać w miarę regularnie tak, aby wspomagać taką pracą z ciałem wszelkie zachodzące zmiany.

A co ma to wszystko wspólnego ze zdrowiem psychicznym w ciąży?

Zacznijmy może od samego terapeutycznego działania dotyku. Bez tego bodźca nie bylibyśmy w stanie żyć. Bliskość drugiej osoby jest dla nas niezwykle potrzebna, a dla układu nerwowego kojąca. Widać to bardzo wyraźnie w relacji mamy z niemowlakiem, kiedy dziecko płacze, a ona bierze go na ręce – płacz ustaje, dziecko się relaksuje. Naukowcy przeprowadzili ciekawe badania na kobietach w ciąży, u których występował stan depresyjny, obniżenie nastroju i stany lękowe. Część badanej grupy poddano właśnie terapii masażu, przez min. 5 tygodni, dwa razy w tygodniu po 20 minut.

Efekty, jakie zaobserwowano, są niezwykle korzystne dla mamy i dziecka. Terapia masażem pomogła w:

• Złagodzeniu objawów depresji,
  • Mniejszej częstotliwości stanów lękowych,
  • Zmniejszeniu ryzyka przedwczesnego porodu,
  • Zredukowaniu bólu nóg oraz pleców,
  • Lepszej jakość snu,
  • Zmniejszeniu ilości kortyzolu (hormon stresu) w moczu,
  • Zmniejszeniu ilości powikłań położniczych i poporodowych,
  • Polepszeniu relacji ciężarnej z bliskimi.

Masaż zatem wspomaga wiele aspektów związanych ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Bardzo cieszy mnie fakt, że coraz więcej mamy wiedzy dostępnej na ten temat. Dzięki temu masaż dla Pań w ciąży staje się kolejnym elementem dbania o zdrowie, a nie jest traktowany tylko jako przyjemność.

Autorzy:

Barbara Pawełczyk

1 komentarz

1. Cezary VD

Bardzo fajny wpis, widziałem ostatnio podobne artykuły i ten się wyróżnia na tle innych oraz jest wart uwagi. Konkretnie objaśniony temat. Bardzo przyjemnie się go czyta. Czekam na takich więcej 🙂

Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

To może Ci się spodobać…

FIZJOHUTA