Jak skutecznie zadbać o odporność?

Jak skutecznie zadbać o odporność?

Znasz to uczucie, gdy zaczyna Ci być zimno i pogarsza się Twoje samopoczucie, bo pogoda na zewnątrz nie zachęca do wyjścia spod koca? Niestety jesień to okres, kiedy jesteśmy najbardziej narażeni na infekcję. Nasz układ odpornościowy to jeden z najbardziej fascynujących mechanizmów obronnych organizmu. Potrafi skutecznie rozprawić się z wieloma chorobami w relatywnie krótkim czasie. Jednak może on potrzebować naszej pomocy.

 

Co więc zrobić, by w taką pogodę zadbać o swoją odporność i wzmocnić organizm?

  • Nie odmawiaj sobie kiszonek i fermentowanych produktów mlecznych (np. kefir, jogurt). To źródło probiotyków, które korzystnie oddziałują na mikroflorę jelitową. Bakterie fermentacji mlekowej zawarte m.in. w kiszonej kapuście czy ogórkach hamują rozwój patogenów, wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego. Ponadto działają bakteriobójczo i antywirusowo!
  • Zadbaj o sezonowość! Produkty dojrzewające we właściwym dla siebie czasie nie wymagają dalekiego transportu i mają najwyższą zawartość witamin i składników mineralnych. Włącz do swojej diety śliwki, jabłka, żurawinę, dynię czy brukselkę.
  • W jesiennej diecie warto także zostawić miejsce na ogrom przypraw. Tu zdecydowanie polecam rozgrzewający imbir, kardamon, a także kurkumę, cynamon, anyż czy goździki. To idealne dodatki do dań, kawy, naparów czy herbaty na jesienne wieczory.
  • Pamiętaj o suplementacji witaminą D. Uważa się ją za jeden z najważniejszych czynników zapewniania równowagi immunologicznej. A co z witaminą C? Całkowite dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę dostarczysz sobie, zjadając zaledwie jedno kiwi albo pół czerwonej papryki – także w tym wypadku postaw na dietę, a nie suplement!

Komponując posiłki, zwróć uwagę także na inne produkty, które mogą wspomóc odporność organizmu jak m.in. miód, cebula, czosnek, płatki owsiane, produkty pełnoziarniste, pestki dyni, morskie ryby, olej lniany, siemię lniane itd. Jeżeli nie zadbamy o podstawy, żadne magiczne składniki, suplementy czy witaminy nie pomogą! Najpierw zadbaj o dietę, odpoczynek i aktywność fizyczną. To podstawa naturalnego wspomagania układu odpornościowego w chłodne dni.

 

Przepis na napar na odporność i walkę z infekcjami!

Napar z kurkumy i imbiru.  Potrzebujecie:

  • mieloną albo świeżą tartą kurkumę – 1/2 łyżeczki,
  • rozmaryn – świeży albo suszony – 1/2 łyżeczki,
  • imbir – 3/4 plastry,
  • miód – 1/2 płaskiej łyżeczki,
  • sok z połowy cytryny,
  • szklankę wody.

Kurkumę, rozmaryn i imbir zalewamy wrzątkiem, jak napar się zaparzy i wystygnie, dodajemy sok z cytryny i miód, mieszamy i pijemy do dna! Na zdrowie! Taki shot to prawdziwa bomba witaminowa, która wzmocni odporność i pomoże uchronić Cię przed infekcjami.

 

Co zrobić, gdy choroba już Cię dopadła?

Leżysz bezradnie z gorączką? Męczy Cię katar albo kaszel? Mam dla Ciebie kilka produktów, które pomogą Ci szybciej stanąć na nogi. Szybszy powrót do zdrowia po infekcji jest możliwy! Podczas choroby organizm skupia się na opanowaniu infekcji. Gorączka, katar czy kaszel to objawy, które świadczą o tym, że organizm walczy z infekcją. Aby dieta mogła wspierać walkę z chorobą, musi dostarczać wszystkich składników niezbędnych do regeneracji organizmu oraz być lekkostrawna. Nawet jeśli podczas choroby nie masz apetytu, warto w trosce o organizm zmusić się do posiłku.

  • Pij dużo WODY! Podczas gorączki tracimy dużo wody, więc zadbaj o to, aby ją na bieżąco uzupełniać. Ogranicz kawę i herbatę -> lepiej zamienić je na napary owocowe albo ziołowe np. z lipy, rumianku czy malin.
  • Dodaj do posiłków miód – to naturalny antybiotyk, ale pamiętaj, że w wysokiej temperaturze traci swoje właściwości.
  • Włącz napary z imbiru -> działa bakteriobójczo, a dodatkowo rozgrzewa (dlatego, jeśli masz wysoką gorączkę lepiej go unikać w dużych ilościach)
  • Produkty pełnoziarniste i żytnie pieczywo – możesz wymienić na nieco lżej strawne węglowodany jak ryż basmati, kaszę orkiszową, manną lub gotowany amarantus.
  • Jedz dużo owoców i warzyw szczególnie tych bogatych w witaminę C jak m.in. aronia, malina, czarna porzeczka, cytrusy czy papryka. Jeśli konieczne było włączenie antybiotyku, zadbaj o probiotyki w diecie. Kefir, jogurt naturalny oraz mleko acidofilne to naprawdę dobry sposób na odbudowanie naturalnej flory bakteryjnej jelit po antybiotykoterapii.

Pamiętaj, że odpowiednia dieta stosowana podczas przeziębienia jest niezwykle ważna, ale jeszcze ważniejszy jest sen i odpoczynek.

 

Autorzy:

Monika Czyż-Cupryś

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

To może Ci się spodobać…

FIZJOHUTA
NOWOCZESNA FIZJOTERAPIA

Os. centrum d 1/151
31-932 KRAKÓW

 

tel. 511 169 531

 

kontakt@fizjohuta.pl

 

FIZJOHUTA
NOWOCZESNA FIZJOTERAPIA

Os. centrum d 1/151
31-932 KRAKÓW

tel. 511 169 531
kontakt@fizjohuta.pl